PREMIERA RADIOWEJ WERSJI „IRAŃSKIEJ KONFERENCJI” W REŻYSERII IWANA WYRYPAJEWA

fot. Kasia Chmura Cegiełkowska

Premiera radiowej wersji spektaklu Irańska konferencja w reżyserii Iwana Wyrypajewa.

Z uwagi na ograniczenia w organizacji wydarzeń kulturalnych i możliwości spotkania się w teatrze, tym razem proponujemy spektakl w wersji radiowej. Aktorzy ponownie wcielili się w uczestników konferencji naukowej na Uniwersytecie Kopenhaskim, aby na przykładzie Iranu rozmawiać o tym, czy i na jakich zasadach mogą się porozumieć ludzie wychowani w odmiennych tradycjach i schematach myślenia.

Duchowość i rozwój wewnętrzny, relacje między wiedzą i wiarą, rozumienie wolności, różnica między wiedzą a informacją – to dylematy, z którymi mierzymy się w życiu codziennym.

W spektaklu udział wzięli: Aktorzy: Astrid Petersen – Agata Buzek, Ojciec Augustyn – Redbad Klynstra – Komarnicki, Magnus Tomsen – Michał Klawiter, Shirin Shirazi – Patrycja Soliman, Emma Schmidt-Poulsen – Magdalena Górska, Gustaw Jensen – Mariusz Zaniewski, Daniel Christensen – Juliusz Chrząstowski, Philipp Rasmussen – Philippe Tłokiński, Oliver Larsen – Jarosław Gajewski.

Głosy publiczności – Ewelina Pankowska, Joanna Połeć, Łukasz Borkowski. Tekst sztuki i reżyseria spektaklu – Iwan Wyrypajew. Tłumaczenie – Karolina Gruszka Kompozytor muzyki i reżyser nagrania – Jacek Jędrasik. Realizator nagrania – Andrzej Brzoska, Polskie Radio. Mastering – Szymon Orfin – Studio Tort. Spektakl zrealizowany przez Fundację Sztuki Kreatywna Przestrzeń i WEDA Project.

Sztuka Iwana Wyrypajewa

Premiera spektaklu odbyła się 14 września 2018 roku na Scenie na Woli Teatru Dramatycznego w Warszawie. Była to niezależna produkcja domu artystycznego WEDA Project założonego przez Iwana Wyrypajewa i Karolinę Gruszkę.

Michał Klawiter, fot. Kasia Chmura Cegiełkowska

Irańska Konferencja – to sztuka, w której autor prezentuje widzom zderzenie różnych poglądów w dzisiejszej dyskusji dotyczącej religii, polityki i kwestii społecznych na całym świecie. Miejsce akcji to Kopenhaga, gdzie w głównej auli uniwersytetu spotyka się dziewięcioro specjalistów/-ek, przedstawicieli/-ek różnych dziedzin (dziennikarstwo, literatura, teologia etc.), aby dyskutować o bieżącej sytuacji w Iranie i na Bliskim Wschodzie. Próba wygłoszenia przygotowanych przez prelegentów/-ki raportów szybko przekształca się w rozmowę o duchowości, dylematach etycznych, osobistych doświadczeniach i nawet traumach, związanych z kondycją współczesnego człowieka.

Sztuka Wyrypajewa jest intymną poetycką rozmową o otaczającym nas świecie i nas samych. Autor wnikliwie i bez uproszczeń rysuje portrety swoich bohaterów, reżyseruje Irańską konferencję z szacunkiem dla różnic światopoglądowych i przede wszystkim – w poczuciu pełnego zaufania i uwielbienia dla widzów. Według rosyjskiego krytyka Antona Hitrova piszącego dla portalu Colta.ru “Irańska konferencja – to rzadkiego rodzaju spektakl, który sprawia, że widz nieustannie pracuje, budując kontrargumenty do każdego wzbudzającego wątpliwości raportu. I nie tylko pracuje, ale również cieszy się tym procesem”. Spektakl staje się dla odbiorców jednoczącym doświadczeniem. 

W przeciwieństwie do tradycyjnych sztuk teatralnych w Irańskiej Konferencji aktorzy nie używają żadnych skomplikowanych rekwizytów. Inscenizacja została stworzona tak, aby jak najbardziej przypominać prawdziwą konferencję. Był to też jeden z powodów, dla których spektakl wystawiano w języku angielskim i był tłumaczony symultanicznie w trakcie przedstawienia.

Po polskiej premierze sztuka była pokazana w Moskwie oraz w ramach Międzynarodowych Festiwali w Grazu i Wiedniu, gdzie zebrała bardzo życzliwe recenzje.

Nagranie radiowe jest udostępnione bezpłatnie na stronie weda.org.pl