
W obecnej edycji publikujemy aż pięć recenzji. Trzy z nich dotyczą polskich prapremier dramatów poruszających szczególnie kontrowersyjne kwestie. Adam Domalewski omawia przygotowane przez Teatr Nowy w Poznaniu przedstawienie Prawa wyboru Ferdinanda von Schiracha ukazujące proces sądowy mający doprowadzić do legalizacji eutanazji w Niemczech. Justyna Kozłowska komentuje powstały w TR Warszawa spektakl na podstawie Toma na wsi Michela Marca Boucharda. W realiach francuskojęzycznej Kanady ukazuje on konfrontację tradycyjnej rodziny rolników z homoseksualizmem zmarłego syna i brata. W Teatrze Miejskim w Gdyni wystawiony został oparty na faktach dramat czeskiego filmowca Petra Zelenki Czar molekuły, ujawniający wykorzystywanie odkryć środkowoeuropejskiego chemika przez przemysł farmaceutyczny i polityków w USA.
Prapremierą była przygotowana w Teatrze Żydowskim w Warszawie postdramatyczna adaptacja książki Marka Edelmana i Pauli Sawickiej I była miłość w getcie. Próbowała ona uprzytomnić jaką rolę w życiu Żydów skazanych na zagładę pełniła erotyka lub po prostu seks.
W Starym Teatrze w Krakowie natomiast zainscenizowano w infantylnej konwencji dekonstrukcję komedii Michała Bałuckiego Sąsiedzi pod zmienionym i dwujęzycznym tytułem Marzenia polskie/Les rêves polonais. Jest to jedyne w tym sezonie w repertuarze Starego Teatru – mającego przecież status sceny narodowej – przedstawienie oparte na dramacie z kręgu rodzimej klasyki.
Felieton Antoniego Wincha z nowego podcyklu Cofnięcie kultury. Fiu, fiu panie Dziejku, fiu, fiu ukazuje podejście do owego procesu Stanisława Ignacego Witkiewicza w bodaj najwybitniejszym jego dramacie Matka i w najlepszej powieści Pożegnanie jesieni.
rw.