
Pierwsze czerwcowe wydanie przynosi recenzje trzech premier przygotowanych przez czołowe teatry. O Awanturze w Chioggi Carla Goldoniego wystawionej na wielkiej scenie Teatru Polskiego w Warszawie pisze Jagoda Hernik Spalińska, zwracając uwagę, że w „pełnej rozmachu i staranności inscenizacji” Edwarda Wojtaszka podjęta została nader rzadka ostatnio próba odtworzenia kolorytu lokalnego, w tym przypadku włoskiego miasteczka portowego z okolic Wenecji. Dwuosobowy spektakl Strasznie śmieszne na podstawie Okropnie smutne, na motywach sztuki napisanej przez niemieckiego autora (i aktora) związanego z Polską, Freda Apke, wyreżyserowany przez Ewę Kaim na najmniejszej scenie Starego Teatru w Krakowie, komentuje Artur Grabowski. Wreszcie Oleannę Davida Mameta na kameralnej scenie Teatru im. Jaracza w Łodzi, przypomnianą prawdopodobnie przez Krzysztofa Prusa ze względu na głośny ostatnio, nie tylko w środowisku aktorskim, temat przemocy, omawia Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak.
Jarosław Jakubowski w felietonie poświęconym powieści Maxa Frischa Montauk dostrzega w tym utworze spory potencjał sceniczny. Dramaty Frischa nie są obecnie wystawiane na polskich scenach i trudno również sobie nawet wyobrazić by ktoś sięgnął po Montauka, ale jak stwierdza nasz Felietonista, być może tak się dzieje, bo ten utwór „jest wystarczający sam w sobie i nie potrzebuje teatralnej podpórki”.
Udostępniamy również program konferencji Polski Molière, która odbędzie się 13 i 14 czerwca w Instytucie Sztuki PAN i Instytucie Teatralnym oraz na scenie Collegium Nobilium w Akademii Teatralnej w Warszawie.
mk.