Od redakcji 190(243), czyli zwykłe kobiety.

Instrukcja dla pań sprzątających

W kolejnym lutowym numerze publikujemy dwie recenzje spektakli – z Opola i Sosnowca – o prostych, zwykłych kobietach. Premierę Persony. Ciało Bożeny w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu obejrzała Magdalena Mikrut-Majeranek, zwracając uwagę na aktualność przygotowanego przez duet Piaskowski & Sulima przedstawienia, w którym bohaterką jest, nie jak u Krystiana Lupy legenda popkultury czy francuska filozofka i mistyczka, a sprzątaczka z Teatru Zagłębia. Jak pisze recenzentka, twórcy kładą nacisk na trudne, zapętlone relacji wymagające odpuszczania win czy wybaczania. Spektakl zatytułowany Instrukcja dla pań sprzątających, zrealizowany na podstawie opowiadań amerykańskiej pisarki Lucii Brown Berlin, w reżyserii Olgi Ciężkowskiej z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu omawia Kamil Bujny, dostrzegając „ciekawe intuicje i reżyserskie pomysły”, ale też dramaturgiczną niespójność.

Po krótkiej przerwie ze swymi felietonami z cyklu „Literatura podmiotu” wraca Antoni Winch. W najnowszym tekście, wychodząc od historycznych Fredrowskich gawęd opowiedzianych w Trzy po trzy, snuje rozważania na temat powiązań i uwarunkowań politycznych i społecznych między wpływową rządzącą elitą a poddanymi. Obraz ten zderza z twórczością literacką Stanisława Ignacego Witkiewicza, Tadeusza Różewicza, Witolda Gombrowicza, Sławomira Mrożka, Samuela Becketta, Eugène’a Ionesco, Jeana Geneta czy Harolda Pintera, ukazując jednocześnie zmagania człowieka z podstawowym pytaniem o sens życia.

Publikujemy także ostatnią część szkiców o operze Małgorzaty Komorowskiej, poświęconą polskim reżyserom – Lii Rotbaumównie, Ryszardowi Perytowi, Markowi Weissowi i Mariuszowi Trelińskiemu – którzy swe zmagania i doświadczenia w pracach nad spektaklami operowymi spisywali i wydawali.

W Zapowiedziach V Opolski Maraton Teatralny w ramach obchodów „Opolskie 20 lat w UE”. Odbędzie się w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu w dniach 1-3 marca 2024.

mk.