
W dzisiejszym, grudniowym, wydaniu publikujemy dwie recenzje przedstawień powstałych w Teatrze Narodowym w Warszawie i Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. O warszawskiej premierze Wieczoru Trzech Króli Williama Shakespeare’a – wystawionego w formie pastiszu musicalu czy operetki – w reżyserii Piotra Cieplaka pisze Rafał Węgrzyniak, zwracając uwagę na „przeniknięte autoironią szyderstwo ze starych mężczyzn”. Spektakl Agnieszki Glińskiej o starszej pani, wysłanej do specjalnego zakładu dla kobiet nieprzystosowanych do męskiego świata, pod tytułem Trąbka do słuchania, według autobiograficznej powieści Leonory Carrington, komentuje Artur Grabowski. Jak podkreśla, z surrealistycznego i somnambulicznego utworu Carrington wyciekła lekkość, przeistaczająca się w spektaklu w moralizatorską prozę życia.
Z kolei felieton Marka Kochana przenosi nas na ateński Akropol do Odeonu Heroda Attyka, gdzie miało miejsce, wykreowane przez pisarza, wielkie i błyskotliwe widowisko muzyczne, formą nawiązujące do tego z Teatru Narodowego. Jego bohaterką była „Wielka Aktywistka” „Święta od klimatu” Greta Thunberg. Dlaczego ten musical powinien zakończyć się – zdaniem autora – cytatem z Norwida: „pieśń nim dojrzy, człowiek nieraz skona, a niźli skona pieśń, naród pierw wstanie” można przeczytać w felietonie Greta Superstar.
I jeszcze na zakończenie zapowiedź specjalnego wydania teatrologii.pl, które ukaże się w poniedziałek, 13 grudnia, w związku z przypadającą w tym roku czterdziestą rocznicą wprowadzenia stanu wojennego w 1981.
mk.