Od redakcji 88(141), czyli rzeczywistość spotworniała.

Pierwsza w roku 2022 edycja teatrologii.pl zawiera przede wszystkim poświąteczne remanenty, czyli cztery recenzje przedstawień, w tym aż trzech współczesnych i rodzimych dramatów, które miały prapremiery pod koniec 2021.

Największy rozgłos zyskała inscenizacja nowego utworu Doroty Masłowskiej Bowie w Warszawie w teatrzegalerii Studio. W sztuce rozgrywającej się w karykaturalnie przedstawionym PRL, w roku 1973 albo raczej w 1976, brytyjski wokalista w trakcie krótkiej przechadzki po Żoliborzu uznany zostaje przez tłum za gwałciciela kobiet i musi się salwować ucieczką do pociągu mającego postój na dworcu Warszawa Gdańska.

W wystawionym w Teatrze Miejskim w Gliwicach Dzikim Wschodzie Przemysława Pilarskiego ukazany został Górny Śląsk zaraz po wojnie. Było to miejsce, gdzie niedoszłe ofiary Zagłady, między innymi Lola Potok, za doznane cierpienia wymierzały karę Niemcom w obozach i więzieniach przez siebie zarządzanych.

W granej na zmianę w Garnizonie Sztuki w Warszawie i w Teatrze im. Jaracza w Łodzi Niepamięci Marka Modzelewskiego, zapewne najmodniejszego obecnie polskiego dramatopisarza, luksusowe życie celebrytów okazuje się okupione wypartymi traumatycznymi doświadczeniami związanymi z przemocą seksualną, od których uwolnić ich nie jest w stanie nawet psychoterapia.

Najbardziej spotworniałą rzeczywistość prezentuje Rewizor Nikołaja Gogola w ujęciu rosyjskiego reżysera Jurija Murawickiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie. Spektakl rozegrany w groteskowej stylistyce kończy się bowiem pożarciem Chlestakowa.

Jako odtrutkę proponujemy lekturę felietonu Jarosława Komorowskiego – na Święto Trzech Króli – zawierającego anegdoty z dziejów dziewiętnastowiecznego teatru polskiego na wschodnich kresach, w tym o przedstawieniu granym dla jednego widza w Kamieńcu Podolskim.

Anonsujemy także trzeci tom Biblioteczki Teatrologii.pl: Rozmowy czasu kwarantanny Huberta Michalaka w formie e-booka, którego można pobrać w dwóch formatach: epub i mobi.

rw.