Publikujemy w dzisiejszej „Teatrologii” omówienia dwóch realizacji współczesnych dramatów polskich. Monika Merkel recenzuje Punkt zero Radosława Paczochy, ukazujący mężczyznę przeżywającego kryzys wieku średniego, który wystawił Teatr Wybrzeże w Gdańsku. Z kolei Magdalena Mikrut-Majeranek komentuje nawiązujący do feministycznych protestów z roku 2020 utwór Maliny Prześlugi Kobieta i życie, grany na zmianę w Śląskim w Katowicach i w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Znamienne jest jednak, iż obie sztuki, zarówno Paczochy, jak i Prześlugi, miały premiery w Malarniach, a więc na prowizorycznych scenkach z niewielką widownią.

Marek Kochan w felietonie Mastheatre opisuje spektakl z udziałem jednego aktora i zarazem widza zgodny z kulturowym trendem Masturdatingu. Rozważa też wystawienie w Mastheatre Irydiona Zygmunta Krasińskiego. A ponieważ zbliża się 110 rocznica prapremiery Irydiona w Teatrze Polskim w Warszawie, przypominamy pocztówkę z epizodem z owego przedstawienia z Józefem Węgrzynem w roli tytułowej.
Anonsujemy również tom sztuk naszego autora Antoniego Wincha Somnambulizm i inne dramaty wydany właśnie w ramach Biblioteczki Teatrologii.pl przy finansowym wsparciu Instytutu Literatury i z pomocą Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Książkę można kupić w instytutowej księgarni Prospero na Jazdowie.
rw.