Od redakcji 159(212), czyli męskie lęki.

Marcel Roux Skąpiec

Dzisiejsza edycja naszego tygodnika na przekór postępującej feminizacji polskiego teatru jest zdominowana przez mężczyzn. Publikujemy recenzje aż pięciu przedstawień, a wszystkie są dziełem mężczyzn – zarówno pisarzy, jak i reżyserów, co zdarza się coraz rzadziej.

Justyna Kozłowska obejrzała w Nowym Teatrze w Warszawie ponowoczesną adaptację Przemiany Franza Kafki w inscenizacji Grzegorza Jaremki. Georg Samsa, grany przez Bartosza Bielenię, został w niej pracownikiem Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania i kinomanem identyfikującym się z trampem odtwarzanym na niemych filmach przez Charliego Chaplina, w którego wciela się już jednak Małgorzata Hajewska-Krzysztofik. Adam Domalewski skomentował Skąpca Molière’a wystawionego w przekładzie i reżyserii Jana Jelińskiego w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu. Artur Grabowski omówił metateatralną farsę Zimne ognie napisaną i wystawioną przez Macieja Sajura w krakowskiej Bagateli. Kamil Bujny zrecenzował widowisko Wrocławskiego Teatru Pantomimy osnute wokół życia himalaistki Wandy Rutkiewicz zainscenizowane przez Cezarego Tomaszewskiego do muzyki Richarda Straussa z Symfonii alpejskiej. Rutkiewicz w górach stacza walkę z Janem Pawłem II, ponieważ wybór Karola Wojtyły na papieża miał miejsce tego samego dnia co pierwsze zdobycie Everestu przez Europejkę i przyćmiło największe wspinaczkowe osiągnięcie Rutkiewicz. Z kolei Wojciech Jerzy Kieler w Teatrze im. Horzycy w Toruniu oglądał – z oczami zamkniętymi albo dla odmiany szeroko otwartymi – inscenizację Michała Kotańskiego Don Juana Molière’a przeniesionego w realia czasu postkomunistycznej transformacji Polski, opanowanej przez zagraniczne sieci dyskontowych sklepów i katolickie Radio Maryja ojca Tadeusza Rydzyka.

Publikujemy poza tym rozmowę Jolanty Hinc-Mackiewicz z Tomaszem Manem poświęconą przede wszystkim Skąpcowi wyreżyserowanemu przez niego niedawno w Teatrze Dramatycznym im. Węgierki w Białymstoku. Jest więc szósty reżyser, trzecia sztuka Molière’a i druga realizacja Skąpca, chociaż zupełnie inna niż kaliska, gdyż osadzona w tradycji komedii dell’ arte.

Jarosław Jakubowski w związku ze zbliżającą się dziesiątą rocznicą śmierci Sławomira Mrożka wynotował ze swego intymnego dziennika zapiski poświęcone autorowi Tanga, który w roku 2011 na festiwalu Raport w Gdyni uhonorował Grand Prix jego Generała. Część druga owego felietonu – nawiązującego tytułem do jednego z filmów Jerzego Skolimowskiego – zostanie opublikowana w połowie sierpnia.

W zapowiedziach zapraszamy 19 czerwca do Instytutu Teatralnego w Warszawie na spotkanie poświęcone Teatrowi Studio w Wilnie i jego przedstawienie Nocy Helvera Ingmara Villqista w reżyserii Jonasa Vaitkusa.

rw.