
Oba opisywane dziś w „Teatrologii.info” przedstawienia i trzy miniatury Pawła Jurka łączy jeden silny motyw – opowiadają o drodze do totalitaryzmu, o tym jak manipuluje się pojedynczym człowiekiem i całymi masami, by ukształtować „nowy, wspaniały świat”.
Magdalena Mikrut-Majeranek recenzuje spektakl Jana Klaty, który wziął na warsztat nieśmiertelną antyutopię Orwella Folwark zwierzęcy. To pierwsza realizacja słynnego reżysera w Teatrze Śląskim w Katowicach.
Wojciech Jerzy Kieler opisuje premierę w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, adaptację słynnej powieści Jerzego Andrzejewskiego Ciemności kryją ziemię, która była próbą osobistego rozliczenia pisarza z jego udziałem w przemocy państwowej. Temat wiecznie żywy, choć w Polsce – gdzie dekomunizacja została zatrzymana – mało popularny. Nasz recenzent pięknie kończy swój tekst, pisząc, aby być czujnym, bo „ Torquemada każdego z nas zapytać może o imię”.
Jak takie pytanie o imię wygląda w naszych czasach, możemy sobie uświadomić, czytając trzy miniatury Pawła Jurka. Mimo groteskowych i fantastycznych elementów – a może dzięki nim – mam wrażenie, że jest to jedna z najbardziej realistycznych odsłon tego cyklu.
Kolejny wykład Rafała Węgrzyniaka dotyczy twórczości dramatycznej Sławomira Mrożka, który też niejedno wiedział na temat dzisiejszego numeru „Teatrologii.info”.
W Zapowiedziach informacja o kolejnej, już 64., odsłonie Kaliskich Spotkań Teatralnych, których tradycyjnie jesteśmy patronem medialnym.
jhs.