Od redakcji 72(125), czyli odcienie hipokryzji.

Teatry inaugurują nowy sezon, niektóre sceny z nowymi dyrekcjami. Jak przebiegnie trudno powiedzieć, gdyż niebezpieczeństwo covidowej pandemii, niczym miecz Damoklesa, znowu zawisło nad nami. Może jednak nie będzie aż tak źle, jak w pierwszej z trzech miniatur dramatycznych Pawła Jurka, które dziś publikujemy.

Wracamy jeszcze do odbytego na przełomie lipca i sierpnia XXV Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku i wyróżnionego w ramach nurtu SzekspirOFF nagrodą specjalną jego jury oraz publiczności spektaklu Szekspir: makieta przygotowanego przez duet o nazwie: kolektyw dziewczyński „blisko” we współpracy Teatr Rozbark z Bytomia. Jego świeżość, odważne pomysły i gra aktorska oczarowały niemal wszystkich, co relacjonuje Jerzy Kieler. Zamieszczona nad Globe Theatre w Londynie maksyma w polskim tłumaczeniu brzmiąca „cały świat gra komedię” – o czym wspomina w swym sprawozdaniu recenzent – dobrze wpisuje się w spektakl i dzisiejsze wydanie teatrologii.pl, koncentrujące się na różnych odcieniach konfliktu między normami obyczajowymi i moralnymi, jednym słowem hipokryzji.

Kolejna recenzja, Magdaleny Mikrut Majeranek, omawia spektakl Nikaj, powstały na kanwie reporterskiej prozy Zbigniewa Rokity. Jak pisze recenzentka, są to „wariacje na temat antagonizmów śląsko-zagłębiowskich”, abstrakcyjna opowieść i surrealistyczna wizja o zaszłościach Ślązaków i Zagłębiaków. Przedstawienie utrzymane w pastiszowej konwencji, z dobrym aktorstwem i grą zespołową to historia przedstawiona w krzywym zwierciadle, synteza „różnych myśli, działań, przekonań i wyobrażeń o Śląsku i Zagłębiu”.

Wspomniane już miniatury Pawła Jurka to Choroba współistniejąca, Ludzki pan i Ku teatrowi ubogiemu. Konflikty między indywidualnym interesem a obowiązującymi normami moralnymi przedstawione przez Jurka odnajdujemy też w wybitnym dramacie Gabrieli Zapolskiej Moralność pani Dulskiej, który przypomniano podczas tegorocznego Narodowego Czytania. Towarzyszyła mu wystawa Dulska na scenie, którą omawiamy. Zorganizowana ona została przez Narodowe Centrum Kultury i Instytut Teatralny w warszawskiej Kordegardzie. Ci, którzy wystawy nie widzieli, będą mogli z niektórymi prezentowanymi na niej obiektami zapoznać się na naszym portalu. Może to zachęci jeszcze kogoś do obejrzenia ekspozycji, której finisaż odbędzie się w najbliższą niedzielę.

mk.