Od redakcji 80(133), czyli powody do zmartwień i powody do satysfakcji.

Z okazji 11 listopada Teatr Mały w łódzkiej Manufakturze wznowił spektakl Pan Tadeusz (Impressia experiencia). Pisze o nim Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak, zwracając uwagę, że było to najprawdopodobniej jedyne przedstawienie na naszych scenach grane dla uczczenia Narodowego Święta Niepodległości. Mariuszowi Pilawskiemu udało się w nim ożywić pamięć Mickiewiczowskiego świata i uobecnić przeszłość – jak zapewnia recenzentka.

Teatr, który odmawia identyfikacji z własnym państwem i narodem, w zdumiewający sposób reaguje na groźne, okrutne i cyniczne prowokacje z użyciem oszukanych migrantów organizowane przez wschodnioeuropejskich dyktatorów, akurat w „kraju lat dziecinnych” Mickiewicza na pograniczu Litwy, Białorusi i Polski.

Jednym z niewielu dramatopisarzy, który publicznie skomentował ten przygnębiający stan rzeczy, był Jarosław Jakubowski. Cieszymy się z nominacji tego autora teatrologii.pl do Nagrody Mediów Publicznych w kategorii „Idea”. Właśnie do idei, konstytuującej nie tylko twórczość, ale też człowieka oraz do sytuacji z migrantami zwożonymi na granicę polsko-białoruską w swym dzisiejszym felietonie, zatytułowanym Zmęczenie i będącym wyrazem rozgoryczenia, odwołuje się Jakubowski. Pisząc o współczesnym postdramatycznym teatrze, w którym przeważa tematyka „ze świata gender i innych rzeczywistości równoległych”, stawia pytanie, co ma robić autor sztuk, który chciałby, żeby pojawiły się w nim fundamentalne dla europejskiej kultury wartości jak Prawda i Piękno.

Z satysfakcją także zapowiadamy pokaz, zrealizowanej przez nas Lady Baby Pawła Jurka w reżyserii Michała Zdunika, który odbędzie się w Instytucie Teatralnym 22 listopada o godzinie 18.00. Zapraszamy na rozmowę z autorem, reżyserem i aktorami.

mk.