Od Redakcji 89(142), czyli świat w teatrze, teatr w świecie.

Kolejne styczniowe wydanie teatrologii.pl proponuje trzy recenzje.

kadr z filmu With Jerzy Grotowski. Nienadówka 1980

Rafał Węgrzyniak komentuje głośną już prapremierę Sztuki intonacji Tadeusza Słobodzianka w Teatrze Dramatycznym w Warszawie w reżyserii Anny Wieczur, ze znakomitą rolą Łukasza Lewandowskiego przeistaczającego się w Jerzego Grotowskiego. Jak zauważa, „teatrologiczny charakter” dramatu, wymagającego od widza sporej wiedzy i erudycji, może spowodować ograniczony rezonans znakomitego spektaklu.

Ostatnią premierę Teatru Telewizji Polowanie na karaluchy Janusza Głowackiego omawia Andrzej Dąbrówka, dostrzegając w uwspółcześnionej realizacji dzisiejszego człowieka „rzuconego na globalną scenę” świata.

Hubert Michalak w inscenizacji sztuki Tadeusza Różewicza Wyszedł z domu z Wrocławskiego Teatru Współczesnego, w reżyserii Marka Fiedora, widzi nieudaną próbę zbudowania paraboli ukazującej konflikt dzielący współczesny świat polskiej kultury i polityki.

W felietonowym cyklu Literatura podmiotu Antoni Winch dzieli się swymi przemyśleniami po przeczytaniu powieści Czewengur Andrieja Płatonowa. Co utwór ten łączy z Czekając na Godota Becketta i jak „ruch społeczny utrzymywany w nieustannym napięciu” oddziałuje na jednostki, możemy przeczytać w intrygującym felietonie Wincha Czewengurczycy, opisującym zjawiska nowoczesności.

W dziale Zapowiedzi zamieszczamy list Tomka Kiereńczuka o wydaniu PSIEGO KALENDARZA na 2022 – to już trzecia edycja tego bardzo ważnego, pożytecznego przedsięwzięcia. My również zachęcamy do kupna PSIEGO KALENDARZA!

mk.