Od redakcji 205(258), czyli Witkacy i cyrk.

W tym roku mija 85 rocznica śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza, któremu w dzisiejszym wydaniu „Teatrologii.info” felieton w cyklu „Literatura podmiotu” poświęca Antonii Winch. W tekście swym, zatytułowanym Dwaj panowie W., w intrygujący sposób zestawia Witkacego z młodszym o 4 lata Wittgensteinem, przedstawiając ich stosunek do wojny, ludzi, etyki czy estetyki.

Na podstawie twórczości Witkiewicza powstał spektakl Coco, czyli bałkańska operetka w reżyserii Pawła Miśkiewicza w Teatrze Polskim w Poznaniu, który recenzuje dla nas Adam Domalewski. Jak sugeruje już sam tytuł recenzji – Żonglerka – bliżej mu do przedstawienia cyrkowego niż operetkowego.

Cyrku natomiast dotyczy recenzja Justyny Kozłowskiej książki Krzysztofa Kurka Cyrk Alberta Salamońskiego w Warszawie (1872-1887). Historia, źródła, konteksty wydanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawa w 2023 roku. W drugiej połowie XIX wieku cyrk ów cieszył się wielką popularnością, a występy jego w stolicy oglądali między innymi namiestnik Królestwa Polskiego Fiodor Berg czy szach perski. Warta uwagi jest też przyczyna, która spowodowała, że Salamoński ze swym cyrkiem przestał pojawiać się w Warszawie.

W Zapowiedziach 31. Festiwal Sztuka Ulicy. Od 28 do 30 czerwca 2024 pokazanych zostanie dziewięć spektakli ulicznych na Rynku Nowego Miasta iw Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie oraz w Centrum Kultury w Piasecznie.

  mk.