Od redakcji 202(255), czyli „Każdy jest i zostanie taki, jaki jest”.

W dzisiejszym numerze naszego tygodnika publikujemy napisaną przez Karola Rawskiego recenzję premiery OFELIAkontraHAMLET w reżyserii Rafała Matusza na podstawie Śmierci Ofelii i Studium o „Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego, która miała miejsce w Teatrze Gdynia Główna. Warto przypomnieć, że 60 lat temu, w marcu 1964 roku, odbyła się premiera Studium o „Hamlecie” w Teatrze Laboratorium 13 Rzędów Jerzego Grotowskiego, który mierzył się z mitem Hamleta, także wykorzystując Studium Wyspiańskiego. Sam Grotowski przyznawał, że przedstawienie to otworzyło mu niejako drogę ku Apocalypsis cum figuris.

Z Gdyni przenosimy się do Białegostoku na najnowszą premierę Białostockiego Teatru Lalek, przedstawienie GPS autorstwa Uliji Bilińskiej i Marii Żynel w reżyserii Marii Żynel, które recenzuje dla nas Karol Zimnoch.

Jarosław Jakubowski w swoim felietonowym cyklu „Okiem dramaturga” zgłębia tajemnicę ekranu komputera, który nie chce pokryć się słowami i uparcie pozostaje biały. Tekstowi Jakubowskiego O mężczyźnie, który stał patronuje z oddali Miron Białoszewski.

W Zapowiedziach zachęcamy do wzięcia udziału w wydarzeniach 48 Opolskich Konfrontacji Teatralnych, których jesteśmy medialnym patronem.

Jak na maj przystało, Polska rozkwita różnorodnymi festiwalami teatralnymi. Gratulujemy nagrodzonym i trzymamy kciuki za artystyczne doznania. Na widowniach słyszy się rozmowy o tym, kto już niedługo przejmie stery Narodowego Starego Teatru w Krakowie i Teatru Dramatycznego im. Gustawa Holoubka w Warszawie. Pracują zespoły oceniające kandydatów i decydujące, które osoby pokierują tymi teatrami. Mniej słyszy się o wyczekiwanych, ba, wymarzonych, programach. Czyżby wciąż prawdziwe były słowa Wyspiańskiego: „Każdy jest i zostanie taki, jaki jest, / I nie ukryje się nijak, bo każda / Chwila odkrywa go, jakim jest […] Biada żyjącym!”.

eml.